1. Persoonlijk leiderschap en eigenaarschap over het leren
Wij stimuleren leerlingen om zelfstandig keuzes te maken, doelen te stellen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Deze vorming is gericht op het ontwikkelen van ‘life skills’ en persoonlijk leiderschap: plannen, organiseren, prioriteren en reflecteren.
Waarom: Kinderen groeien op in een wereld waarin zelfregie essentieel is. Wij leren kinderen om doelen te formuleren, stappen te plannen en verantwoordelijkheid te nemen.
Hoe: Leerlingen krijgen binnen thema’s ruimte om keuzes te maken in hoe zij leerdoelen bereiken. De leerkracht faciliteert dit proces door duidelijke instructie, feedback en ondersteuning bij het plannen en organiseren. "Eerst werken, dan spelen" vormt een kernwaarde in onze pedagogische benadering.
2. Samenwerken vanuit synergie en wederzijdse afhankelijkheid
Effectieve samenwerking is een fundamentele vaardigheid. Wij leren onze leerlingen dat je samen meer bereikt dan alleen: synergie ontstaat door verschillen te waarderen en te benutten.
Waarom: Niemand beheerst alle kennis of vaardigheden alleen; samenwerking is essentieel om tot de best mogelijke resultaten te komen.
Hoe: Leerlingen leren actief luisteren, conflicten op te lossen vanuit een win-win-mentaliteit en respectvol te communiceren, inclusief aandacht voor non-verbale communicatie. Coöperatieve werkvormen, groepsopdrachten en gezamenlijke presentaties vormen een structureel onderdeel van ons curriculum.
3. Een evenwichtige ontwikkeling: hoofd, hart en handen
Wij hechten waarde aan de ontwikkeling van het hele kind: cognitief, sociaal-emotioneel én fysiek. Balans hierin is essentieel voor duurzaam welzijn.
Waarom: Een kind dat in evenwicht is, presteert beter en is beter toegerust om met de wereld om te gaan.
Hoe: We stimuleren leren via meerdere invalshoeken: analytisch denken (hoofd), sociaal bewustzijn (hart) en fysieke ontwikkeling (handen/lijf). Thematisch onderwijs en reflectie helpen leerlingen te ontdekken wat zij nodig hebben om in balans te blijven.
Dit alles doen we door middel van kwalitatief sterk onderwijs. De kernvakken rekenen, taal en lezen worden onderwezen via bewezen methoden die gedifferentieerd zijn naar niveau. We voldoen aan de landelijke kerndoelen en zorgen daarnaast voor verdieping en verbreding. Aandacht voor de sociale en gedragsmatige ‘gewoonten’ versterken het leren in deze vakken.
Het eindresultaat: veerkrachtige, kritische en zelfbewuste leerlingen.
Onze leerlingen verlaten De Zeeraket met een sterk gevoel van zelfkennis en -vertrouwen. Ze:
Nemen initiatief en verantwoordelijkheid;
Werken planmatig en doelgericht;
Communiceren effectief en strategisch;
Benutten ICT op een verantwoorde manier;
Reflecteren op hun handelen en leren voortdurend bij.
Zijn in staat om samen met anderen tot duurzame oplossingen te komen en voelen zich mede-eigenaar van gezamenlijke prestaties.
Wij bereiken dit door: